Een digitaal leermiddel voor het bewegingsonderwijs!

START GYMWIJZER!

Nascholingsmiddag bij Zaan Primair

Hoe gebruik je een IPad in de gymles op de basisschool!

 

 

Theoretisch deel in het klaslokaal Praktijkdeel in de gymzaal

Eind augustus heeft MeerGym wederom een zeer geslaagde nascholing verzorgd. Deze keer waren we uitgenodigd door de vakgroep van Zaan Primair uit Zaandam en omgeving.

 

Kernwoorden bij de feedback na afloop waren:

  • mooie overzichtelijke apps
  • eerste indruk is grandioos!
  • ga ik zeker gebruiken
  • heb inmiddels het praktijk deel al toegepast
  • duidelijke uitleg van de apps
  • de combinatie met een  leerlingvolgsysteem kan handig zijn.

 

De nascholing bestaat uit een theoretisch deel: Een powerpont presentatie van ongeveer 45 minuten en een praktisch deel in de gymzaal. In dit praktisch deel wordt met app GymWijzer! ® op een IPad geoefend (Video Feed Forward).

Ook zal ook de app Video Delay (Video Feed Back) in de praktijk gebruikt worden.

Na afloop van de nascholing krijgen alle aanwezigen beide apps voor iOS of Android, zodat je direct met de apps “De Lesbrieven” en GymWijzer! ® aan de slag kan en weet je hoe een ‘digitale gymles’ er uit zou kunnen zien.

 

Heb je ook interesse om met je team of vaksectie deze nascholing te doen?

Ga dan naar: 

http://www.visueellerenbewegen.nl/nascholing/

of mail naar info@gymwijzer.nl of bel 0625040238

 

Meer feedback:

Erg mooie maar zeker overzichtelijke app. 
De GymWijzer! ga ik zeker gebruiken om kinderen de niveaus te laten zien, waar zij naartoe kunnen groeien. 
Zij gaan dus bewust naar zichzelf kijken en kunnen inschatten welke niveaus zij nodig hebben om door te groeien.
Ongeacht op welk niveau je bent.

Dave Rietveld

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Dynamica XL Tjotterlaan

 

Prima workshop. Genoten van het praktijk onderdeel wat ik inmiddels al heb toegepast. Groepen heb ik in 4en gedeeld. Daarin heb ik een plaatje laten zien van het niveau wat ik na streef middels GymWijzer!. Een andere manier van uitleggen, maar werkte prima.
Duidelijke uitleg van de werking van de app. Een kind kan de was doen. Apps werken soepel, downloaden gaat snel. De app is overzichtelijk en mooie vormgave.

 

Stephan Kerssens 

Duidelijke en prima uitleg van de beide apps.( GymWijzer! en De Lesbrieven) Het was ook zinvol om de gymzaal in te gaan en het uit te proberen. Video delay: gaaf om jezelf te zien. De kinderen zullen dat ook zo ervaren.

Ik geef bewegingsonderwijs  in het sbo. Ik zal de methode zo nu en dan gebruiken als ondersteuning voor methodische opbouw. Dit is heel overzichtelijk met de filmpjes.

De combinatie met het  leerlingvolgsysteem kan handig zijn.

 

Arlène Crok,

Vakleerkracht bewegingsonderwijs Dynamica XL Sportstraat

Coördinator bewegingsonderwijs Zaan Primair

 

 

Het gebruik van de lesbrieven is een hulpmiddel om aan alle bewegingsactiviteiten te komen in het bewegingsonderwijs. Het geeft een breed scala van oefenvormen die je gedurende het jaar kan toepassen in de lessen en daarin ook zelf weer kan differentiëren.

Mij geeft de app De Lesbrieven vooral een extra eyeopener voor nieuwe spelvormen en opstellingen die ik kan toepassen in mijn eigen planning. De methode zo overnemen vind ik niet relevant vanwege het vast zitten aan opgeschreven stof. Hierin wil ik zelf wat vrijer zijn om altijd af te kunnen stappen van de planning die gemaakt is voor een leerjaar. Zelf vind ik de leerlijnen erg belangrijk die ik toepas in mijn planning en laat ik daarin meer vrij wat ik voor oefenvorm uitzet. Zo hou ik de mogelijkheid voor mezelf.
Wat de lesbrieven daarin wel goed en sterk maakt is dat het duidelijk is wat er gedaan wordt en hoe je het klaarzet. Dit uitgeschreven document maakt het makkelijk om goed en georganiseerd en les voor te bereiden.

Het gebruik van de app GymWijzer! biedt de kinderen de kans om meer zelfstandig te gaan werken en zelf naar de eigen niveaus te kijken.
Dit systeem maakt dat een kind zelf kan kijken hoe de stof eruit ziet en wat het moet doen om een hoger niveau te halen en zichzelf daarin te ontwikkelen. Dit biedt ook meer vrijheid voor een docent die de rol aan de kinderen kan overlaten en meer kan enthousiasmeren en hulp bieden bij andere spellen en of onderdelen.
Het is kindvriendelijk en heeft een gemakkelijke gebruiksmethode.
Door het zelf ook te gebruiken heb ik gemerkt dat kinderen enthousiaster met spellen en oefenvormen bezig zijn en daarin meer concentratie kunnen opbrengen. Ze willen beter hun best doen en hebben een uitdaging die met videobeelden wordt aangegeven. Vooral het zien van de vorm en dat nadoen maakt dat kinderen langer en beter kunnen werken aan een spel.

 

Raoul Wessels

Vakleerkracht bewegingsonderwijs OBS Over de Brug – OBS de Delta